Veelgestelde vragen

Klik op één van onderstaande categorieën om direct de antwoorden te vinden waarnaar u op zoek bent.  

Bestellen en leveren

Wat is de leverweek van de auto?

Zodra de auto is besteld en door de dealer is bevestigd, verstuurt Superlease een e-mail met daarin de verwachte leverweek. Heb je vragen over de levertijd van de auto? Neem dan contact op met ons via 015-5150060 of info@superlease.nl

Is het mogelijk om een proefrit te maken?

Ja, het is mogelijk om bij de merkdealer een proefrit te maken.

Is het mogelijk om een voorloopauto geleverd te krijgen?

Het is mogelijk om in de periode voorafgaand aan de nieuw te leveren auto een voorloopauto te gebruiken. Neem contact met ons op voor meer informatie over de beschikbare voorloopauto’s.

Kan ik een voorkeursdealer opgeven voor de levering van mijn nieuwe auto?

Ja, dat is zeker mogelijk! Daarbij geldt wel dat de betreffende dealer tegen dezelfde condities de auto moet kunnen leveren als de condities die gelden bij de vaste inkoopkanalen van Superlease. Indien dat niet het geval is, zal de centrale inkoopkorting komen te vervallen en kan dit leiden tot een hogere leaseprijs. Hier zullen we altijd voorafgaand aan het bestellen van de auto duidelijkheid in verschaffen. 

Kan ik als starter een auto leasen bij Superlease?

Ja zeker! Iedere ondernemer kan een auto leasen bij Superlease. Neem contact met Superlease op om te bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Kan ik ieder merk en type auto leasen?

Wij zijn een niet-merkgebonden leasemaatschappij. Voor vrijwel alle merken kan je bij Superlease terecht. Staat het betreffende automerk niet op onze website? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. 

Kan ik een occasion leasen?

Ja, dat is zeker mogelijk! Neem contact met ons op om de mogelijkheid te bespreken.

Rijden

Wie mag er in mijn leaseauto rijden?

Vraag in eerste instantie aan je werkgever wie er wel of niet in de auto mag rijden. Wellicht zijn hier bepalingen over opgenomen in de autoregeling. 

Indien hier geen afspraken met je werkgever over zijn mag iedereen met een geldig rijbewijs in de auto rijden. Uiteraard blijven jij en je werkgever wel aansprakelijk voor eventuele schade die ontstaat aan de auto.

Hoe kan ik de groene kaart opvragen?

Via de Superlease app kan de groene kaart worden aangevraagd. Deze zal naar je e-mail worden toegestuurd. 

Welke kosten zitten in het maandelijkse bedrag?

Bij operationeel leasen zit in principe alles in het contract wat nodig is om met de bedrijfswagen te rijden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de verzekering, wegenbelasting, pechhulp in Europa en regulier onderhoud.

Hiernaast is het nog wel mogelijk om aanvullende diensten af te nemen; zoals een winterbandenregeling of een brandstofpas inclusief brandstofvoorschot.

Tanken & Opladen

Ik heb een leasecontract inclusief brandstof. Hoe werkt dit?

Maandelijks wordt er een brandstofvoorschot in rekening gebracht samen met de leasetermijn. Dit brandstofvoorschot wordt berekend op basis van het jaarkilometrage van het leasecontract in combinatie met het gemeten verbruik volgens fabrieksopgave. Het is ook mogelijk om het brandstofvoorschot te baseren op praktijkverbruik. Geef dit  voorafgaand aan het opstellen van de offerte bij ons aan. Ieder kwartaal worden de in rekening gebrachte voorschotten verrekend met de daadwerkelijk gemaakte brandstofkosten. Indien de afwijking substantieel is, kan Superlease overgaan tot het herberekenen van het brandstofvoorschot.

Bij welke stations kan ik in Nederland tanken?

Met de Multitankcard kan je overal in Nederland terecht, bij zowel bemande als onbemande tankstations.

Bij welke stations kan ik in het buitenland tanken?

Met de buitenlandse magneetstrip op de tankpas kan er bij alle tankstations die zijn aangesloten bij DKV Euroservice getankt worden. 

Waar kan ik elektrisch laden met de Multitankcard?

Met de Multitankcard kan er bij alle openbare laadpalen worden geladen. Let op: sommige snelladers zoals Tesla, BP Pulse, Total en Ionity zijn niet beschikbaar met de MTC-laadpas.

Kan ik met mijn Multitankcard elektrisch laden bij Fastned?

Het is mogelijk om gebruik te maken van de laadpalen van Fastned. Je kunt gebruik maken van Fastned door de Fastned App te downloaden en de Multitankcard vervolgens te koppelen.

Wat moet ik doen als ik te vaak een verkeerde pincode heb ingetoetst waardoor mijn pas is geblokkeerd?

Na het meerdere malen ingeven van een verkeerde pincode wordt de pas voor 24 uur geblokkeerd. De blokkade wordt na 24 uur automatisch opgeheven. Indien gepoogd wordt om de pas gedurende de blokkade te gebruiken, verschuift de blokkade en is de pas langer niet te gebruiken. 

Hoe kan ik de pincode van mijn Multitankcard wijzigen?

Helaas is het wijzigen van de pincode niet mogelijk.

Hoe kan ik een nieuw pas aanvragen?

Neem telefonisch contact met ons op via tel:015-5150060 of dien de aanvraag in door een e-mail te sturen naar info@superlease.nl 

Waarom zie ik de laadtransacties niet terug in de app?

Laadtransacties worden door de laadleveranciers veelal met een vertraging van vier weken aangeleverd, waardoor de transacties niet direct in de MTC-app zichtbaar zijn. 

Wat moet ik doen als mijn laadpas niet werkt?
  1. Controleer eerst of de juiste pas wordt gebruikt voor het laden. Met de tankpas is het laden van de auto niet mogelijk. De laadpas/laaddruppel dient gebruikt te worden. 
  2. Werkt de laadkabel van de auto nog goed? 
  3. Neem contact op met het storingsnummer dat vermeld staat op de laadpaal.
  4. Indien er geen sprake is van een storing en de laadpas werkt niet, vernemen wij dat graag. We kunnen in dat geval de status van de laadpas controleren.
Waarom krijg ik een foutmelding bij het tanken?

Indien er een foutmelding wordt getoond bij het afrekenen van de transactie kan dat komen door één van de volgende oorzaken:

  • Overschrijding van de limiet
  • Er is meerdere malen een verkeerde pincode gebruikt
  • Een niet-toegestaan product wordt afgerekend
  • De verkeerde magneetstrip wordt gebruikt (DKV-zijde van de pas in Nederland of de NL-zijde van de pas in het buitenland)

Onderhoud

Waar moet ik naartoe voor onderhoud aan mijn auto?

Er kan bij de merkdealer een afspraak gemaakt worden voor het onderhoud van de auto. 

Onze klanten in de regio Delfland, Haagland, Westland en Rijnmond kunnen het onderhoud uit laten voeren bij onze Vakgarage in Delft. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van de haal- en brengservice van de auto. Maak hiervoor een telefonische afspraak via 015-5150080.

Wanneer moet mijn leaseauto onderhouden worden?

De onderhoudsinterval is per auto verschillend. Een groot gedeelte van de auto’s geeft een melding als er onderhoud nodig is. In dat geval kan er een afspraak bij de merkdealer gemaakt worden voor de benodigde onderhoudsbeurt. Ook in het instructieboek van de auto staat opgenomen wanneer onderhoud nodig is. 

Moet ik na het uitvoeren van (onderhouds-)werkzaamheden aan de auto hier direct voor betalen bij de betreffende garage?

Nee, de kosten die betrekking hebben op de uitgevoerde werkzaamheden aan de auto worden rechtstreeks aan Superlease gefactureerd. Het is niet de bedoeling om zelf de kosten voor te schieten.

Waar kan ik mijn banden laten wisselen?

Voor een bandenwissel (vervanging of seizoenswissel) kan er een afspraak ingepland worden bij een vestiging van Profile

Schade & Pech

Wat moet ik doen bij schade?

Vul altijd een schadeformulier in, gebruik hiervoor de app Mobiel Schade Melden.
Heeft u een aanrijding met een buitenlands kenteken? Vul dan een papieren schadeformulier in en mail deze samen met een foto van de schade naar schade@superlease.nl.

Hoe meld ik schade aan Superlease?

Indien er onverhoopt schade is ontstaan aan de auto ontvangen wij graag binnen 48 uur een melding hiervan. De schade kan via de (Superlease) app ingediend worden. Ook is het mogelijk om een ingevuld schadeformulier (voor- en achterzijde) naar ons toe te mailen via schade@superlease.nl met daarbij een korte omschrijving van de toedracht van het ongeval . In beide gevallen ontvangen we graag duidelijke foto’s van de schade aan de auto. Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra wij de schade in behandeling hebben genomen. Er wordt door de schadehersteller contact opgenomen voor het maken van een afspraak. Tijdens het schadeherstel wordt er gezorgd voor vervangend vervoer (indien opgenomen in het leasecontract). 

Wat moet ik doen bij ruitschade?

Voor ruitreparaties en – vervanging kan er een afspraak gemaakt worden bij Autoglaz in Delft 

Wat moet ik doen bij pech?

U kunt 24/7 contact opnemen met Superlease Assistance:
Binnen Nederland: 015-5150069
Buiten Nederland: +31(0)15-5150069

Bouw ik no-claim korting (schadevrije jaren) op gedurende het leasecontract?

Na afloop van het leasecontract kan Superlease op verzoek een schadevrijverklaring opstellen, indien er geen schade is gereden gedurende de looptijd van het leasecontract. Het is aan de verzekeraar of zij de verklaring accepteren. 

Is vervangend vervoer bij het leasebedrag inbegrepen?

Indien vervangend vervoer is opgenomen in het leasecontract heb je recht op vervangend vervoer wanneer de reparatie of het onderhoud van de auto langer duurt dan 24 uur. De mogelijkheid bestaat om op eigen kosten direct vervangend vervoer te krijgen. Na 24 uur nemen wij de kosten voor een vervangende auto voor onze rekening.

Contract

Kan ik mijn contract verlengen?

Ja, dat is mogelijk. Neem hiervoor contact op met één van onze leaseadviseurs, zodat we een voorstel kunnen opstellen. 

Kan ik mijn contract voortijdig beëindigen?

Ja, dat is mogelijk. Neem hiervoor contact op met één van onze leaseadviseurs. 

Mijn contract is bijna ten einde en ik wil een nieuwe auto uitzoeken?

Je ontvangt enkele maanden voor de einddatum van je huidige leasecontract een bericht van ons voor het vernieuwen van het leasecontract. 

Ik rijd meer/minder kilometers dan dat in het leasecontract is opgenomen. Wat nu?

Indien er meer dan 10% wordt afgeweken van de contractuele jaarkilometrage zal Superlease in overleg overgaan tot het aanpassen van het leasecontract. Bij een afwijking van minder dan 10% zullen de meer of minder gereden kilometers aan het einde van de looptijd van het leasecontract worden verrekend in de eindafrekening.

Auto inleveren of overnemen

Kan ik de leaseauto overnemen?

Ja zeker, indien u dat wenst kunt u contact met ons opnemen.

Waar moet ik rekening mee houden bij het inleveren van mijn leaseauto?

Om u handvatten te geven hanteren wij een innameprotocol. Het innameprotocol wordt een aantal weken voor het einde van het leasecontract verstuurd.

Waar moet ik mijn auto inleveren als het contract is afgelopen?

De auto kan worden ingeleverd bij ons in Delft. We kunnen de auto ook tegen een vergoeding komen ophalen. Indien er een nieuw leasecontract is afgesloten, kan de auto worden achtergelaten bij de dealer waar je de nieuwe auto in ontvangst neemt. Superlease zal de auto in dat geval kosteloos ophalen.

Fietslease

Kan ik mijn leasefiets ook privé gebruiken?

Ja, hoewel een fietsleasecontract alleen zakelijk kan worden aangegaan, kun je de leasefiets onbeperkt privé gebruiken. Daarvoor betaal je een bijtelling van 7% over de nieuwwaarde.

Wat gebeurt er als mijn fiets gestolen wordt?

In het geval van diefstal kun je terecht bij Hellorider voor de afhandeling.

Hoe werkt de bijtelling?

Voor de fiets van de zaak geldt altijd (ook bij alleen zakelijk gebruik) een bijtelling van 7% voor privégebruik. De bijtelling van 7% wordt berekend over de adviesprijs van de fiets. Het voordeel hiervan is dat je de fiets onbeperkt privé mag gebruiken, zelfs als je de fiets niet voor woon-werkverkeer gebruikt.

Kan de fiets worden overgenomen?

Bij beëindiging van het leasecontact krijgt de medewerker altijd de optie om de fiets over te nemen.De hoogte van het overnameaanbod is de waarde voor de op dat moment geldende waarde in het economische verkeer.  Je bent niet verplicht tot overname van de fiets. De fiets kan ook kosteloos worden ingeleverd bij een aangesloten dealer.

Is de fiets verzekerd en worden reparaties vergoed?

Ja, het tarief is all-in, zonder verborgen kosten. Schade- en diefstalverzekering + WA voor speed pedelecs en van het plakken van banden, preventief onderhoud, verzekering en pechhulp voor onderweg; alles zit erin!

Welke fietsen bieden jullie aan voor lease?

Hellorider biedt meer dan 100 fietsmerken én alle type fietsen aan voor lease: e-bikes, elektrische bakfietsen, speed pedelecs, (normale) stadsfietsen, mountainbikes en racefietsen! De werkgever heeft de optie om bepaalde type fietsen of fietsmerken uit te sluiten.

Wat als mijn medewerker vroegtijdig uit dienst gaat?

Eerst wordt gekeken of het leasecontract overgenomen kan worden door een andere medewerker of door de nieuwe werkgever. Dit is eenvoudig te regelen in ons platform. Indien dit niet mogelijk is, geldt een afkoopsom van 40% van de resterende leasetermijnen voor voortijdige beëindiging van het leasecontract.

Krijgt mijn medewerker een BKR-registratie?

Het contract wordt gesloten tussen de werkgever en Superlease. Daarnaast gaat het hier over om full operational lease en is dus geen sprake van een lening of kredietovereenkomst. Daarom krijgt de medewerker ook geen BKR-registratie.

Heeft het nieuwe fietsplan impact op het pensioen en vakantiegeld?

Het nieuwe fietsplan kan impact hebben op het pensioen en vakantiegeld. Dit is eenvoudig op te lossen door het inrichten van een apart looncomponent in de salarisadministratie.

Waarin verschilt dit nieuwe fietsplan met het oude fietsplan?

Het oude fietsplan valt binnen de Werkkostenregeling (WKR) en heeft enkel fiscaal voordeel over de eerste €749 van de adviesprijs van de fiets. Het nieuwe fietsplan is vrijgesteld van de WKR en biedt fiscaal voordeel op de gehele adviesprijs inclusief onderhoud, reparaties, verzekering en pechhulp. Er is dus geen enkel risico om boven de vrije ruimte van de WKR uit te komen.

Hoe wordt het leasebedrag bepaald?

Het leasebedrag wordt bepaald op basis van het type fiets dat je kiest en de inbegrepen diensten zoals onderhoud en verzekering. Uiteraard speelt de rente een rol en zitten er administratiekosten in de leaseprijs verwerkt. Verder kunnen ook extra accessoires meegenomen worden zoals een kinderzitje, adapters voor het vastzetten van een maxicosi in de bakfiets, regenhoes, enzovoort.

Kan Fietslease worden gecombineerd met andere vervoersmiddelen?

Ja, fietslease kan een onderdeel zijn van een breder mobiliteitsbudget, waardoor werknemers de vrijheid hebben om te kiezen hoe ze reizen.